Foto: Klix.ba
Tekst nastao u saradnji sa Inicijativom za monitoring evropskih integracija BiH i Fondacijom Heinrich Boell.
Prema posljednjim podacima Eurostata, BiH sada ima najniži GDP u paritetu kupovne moći u Evropi, a zaostaje i za uporedivim susjedima u regiji Zapadnog Balkana.
Evropska unija svjesna neodrživosti bh. ekonomije koja u praksi još uvijek nije u potpunosti prešla sa modela centralnog planiranja na tržišni model odlučila je da vlastima u BiH predloži sprovođenje seta ekonomskih mjera koje će voditi ka transparentnijoj potrošnji javnih sredstva i funkcionalnijem poslovanju na bh. tržištu.
Kako su najavili zvaničnici iz naše države, usvojene reforme na svim nivoima vlasti u BiH vodit će povećanju akciza, rezanju javne potrošnje, reformama javne uprave, smanjenju broja zaposlenih u javnom sektoru, unapređenju poslovne klime u BiH, podsticanju konkurentnosti, promjeni politike socijalnih davanja, restrukturiranju i privatizaciji javnih preduzeća, te borbi protiv kriminala i korupcije, koji su duboko ukorijenjeni u sve sfere bh. društva.
Bez sprovođenja ovih mjera bh. vlasti neće dobiti nijedan kredit međunarodnih finansijskih institucija i organizacija kao što su Međunarodni monetarni fond (MMF), Svjetska banka (WBO) i Evropska unija (EU).
Ove institucije nadgledat će sprovođenje reformi tako da i kada BiH i entiteti dobiju novac u budžete, vlade neće moći povećavati plate zaposlenih u javnim institucijama. Problem odnosa plata u državnom i realnom sektoru u BiH nije srazmjeran s obzirom na to da državni uposlenici uživaju mnogo veća prava od uposlenika u realnom sektoru.
Blizu 64 posto domaćeg bruto proizvoda godišnje se troši na finansiranje glomaznog javnog sektora koji se sastoji od jedne državne, dvije entiteske i deset kantonalnih vlada od kojih svaka ima svoje organe zakonodavne vlasti, odnosno parlamente i skupštine. S pravom se može reći da je “državni pokret za birokratiju” postao rak koji razara cijeli ekonomski sistem BiH.
Bh. birokratija – rak koji razara cijeli ekonomski sistem
Kako bi se to promjenilo vlasti u BiH započele su sprovođenje ekonomskih reformi, a premijer Federacije BiH Fadil Novalić kazao je u nedavnom razgovoru za Klix.ba kako je jedna od prvih mjera koju je Vlada usvojila bila donošenje moratorija na sva zapošljavanja u javnom sektoru.
“Ova mjera će biti na snazi do daljnjeg, a namjera je da se prirodnim odlivom radne snage smanji broj zaposlenih, te da se i na ovaj način umanje troškovi po osnovu plate, čime se postiže smanjenje od 15 miliona KM”, rekao je Novalić.
Reformska agenda za BiH sadrži konkretne smjernice za ekonomske reforme, a značajan napredak u njenom provođenju potreban je kako bi naša država podnijela aplikaciju za članstvo u Evropskoj uniji.
Novalić je odmah nakon usvajanja Agende počeo reforme, a vlada na čijem čelu se nalazi ubrzo je u parlamentarnu proceduru uputila Prijedlog zakona o radu koji se na sjednici Doma naroda Parlamenta Federacije BiH našao isti dan kada i informacija o Reformskoj agendi za BiH.
Oba doma Federalnog parlamenta usvojila su Zakon o radu u Federaciji BiH koji je na snagu stupio 20. augusta.
Novalić je nakon usvajanja kazao kako Zakon o radu nije i ne treba biti političko pitanje, već je pitanje budućnosti, pitanje radnika i pitanje svih građana.
“Ne smijemo oštetiti penzione i zdravstvene fondove, a ni poslodavce. Želimo pravednije rasporediti poresko opterećenje i pojednostaviti procedure obračuna plata i uplate pripadajućih obaveza”, poručio je Novalić.
Uskoro će Vlada, prema njegovim riječima, ponuditi i zakon o uvezivanju radnog staža, odnosno zakon o uplati neuplaćenih doprinosa, koji će na sistemski način riješiti ovaj gorući problem u društvu, kako je istakao.
Sličnog mišljenja je i predsjedavajući Vijeća ministara BiH Denis Zvizdić koji smatra da će reforme u BiH voditi poboljšanju radno-pravnog zakonodavstva i ulasku u analizu socijalne i penzione zaštite, na način da vladajući kriterij budu potrebe, a ne do sada stečena prava.
Šta reformska agenda donosi radnicima u BiH?
Ekonomske reforme prije svega dovest će do prilagođavanja tržišta rada zahtjevima poslodavaca, a ne zahtjevima socijalnih partnera “čija su očekivanja prilično nerealna”.
Novi Zakon o radu u FBiH koji je rezultat jedne od reformskih mjera omogućit će dodatna prava radnika poput zabrane diskriminacije, zabrane uznemiravanja, mobinga, nasilja i seksualnog uznemiravanja, kao i zaštitu maloljetnih radnika.
Također, Zakonom o radu produžava se potpisivanje ugovora na određeno vrijeme sa sadašnje dvije na maksimalno tri godine, a ugovori o radu smatraju se validnim isključivo u pismenoj formi, što nije bio slučaj sa prošlim Zakonom o radu, prema kojem se mogao sklopiti i usmeno.
Premijer Vlade Federacije BiH kazao je kako je ovo jedan od najliberalnijih zakona u Evropi.
Iz Delegacije Evropske unije saopćeno je da je novi Zakon o radu više u skladu s evropskim principima od prethodnog zakona. Zakon o radu sadrži 26 članova kojima se jačaju prava radnika, naprimjer kroz velikodušne naknade tokom porodiljskog i očinskog odsustva.
Novi zakon će također omogućiti zaposlenicima i poslodavcima da se prilagode promjenjivim okolnostima, a to je veoma važno za promociju investicija.
“Novi zakoni o radu i nove prakse će biti ključni element za unapređenje poslovnog okruženja u BiH. Potrebno je povećati fleksibilnost tržišta rada, a mogućnosti za pronalazak pristojnog zaposlenja, posebno za mlade ljude, moraju se dramatično unaprijediti. Jednak pristup mogućnostima zaposlenja za sve je osnovno ekonomsko i socijalno pravo garantirano mnogim međunarodnim konvencijama. Cilj novih zakona o radu je da zapošljavanje učine sigurnim i pravednim, a ne ekskluzivnim”, rekao je zamjenik šefa Delegacije EU u BiH Renzo Daviddi.
Cilj ekonomskih reformi jeste svakako i podsticanje rada u realnom sektoru na koji će se odnositi mnoge olakšice poput smanjivanja poreza, ali i podsticanja konkurentnosti na tržištu rada.
Postavlja se pitanje koliko će državni uposlenici biti konkurentni na turbulentnom bh. tržištu rada s obzirom na to da su mnogi od njih svoja prva radna iskustva stekli u državnoj službi ili preduzećima, te da nikada nisu imali priliku pokazati da li su konkurentni.
Principi tržišne ekonomije su jasni: svi oni koji dobiju otkaz u državnom sektoru u skladu sa svojim sposobnostima naći će posao na realnom tržištu.
Reforme u BiH ne bi trebale plašiti one koji su uposleni u realnom sektoru iako je izvjesno da će se u BiH u jednom trenutku povećati broj nezaposlenih. To će uglavnom biti rezultat rezanja javne potrošnje i privatizacije državnih preduzeća koja su dugi niz godina služila za usklađivanje ekonomskih i društvenih šokova koji su bili rezultat loših politika vlasti u BiH.
Bh. političari bili su svjesni da će jednog dana morati započeti sprovođenje reformi, ali su u strahu od nemira, radi zadržavanja porodica u javnim preduzećima i očuvanja svojih enormno visokih plata, to vješto ih izbjegavali.
Proces evropskih integracija nije u rukama građana BiH. Odgovornost za sve zastoje u tom procesu snose isključivo bh. političari koji za svoj nerad u budućnosti neće odgovarati samo bezvoljnom bh. društvu nego i Evropskoj uniji.
Za razliku od građana BiH, Evropska unija neće se ustezati od sankcija ukoliko bh. zvaničnici budu kasnili u procesu sprovođenja reformi, što bi imalo značajne posljedice po građane BiH koji preživljavaju uglavnom zahvaljujući međunarodnim kreditima.